Maak van jouw idee een succesvol productieplan waardoor je ein-de-lijk binnenkomt bij media, geld binnenharkt en een groot publiek bereikt!
Je kunt direct starten!
Je bent een geboren maker met grote dromen, bent goed in het maken van gave producties en loopt al jaren rond met hét gouden idee voor jouw droomproductie.
Toch blijf je hangen in de waan van de dag. Elke klus neem je aan, want ja: er moet brood op de plank. Deze korte klussen her en der geven je geen genoegdoening.
Telkens schuif jij je passieproject voor je uit door gebrek aan kennis, tijd en netwerk, en vooral zelfvertrouwen. Zit de NPO wel te wachten op het zoveelste filmplan en al die fondsen... waar moet je zijn en hoe pak je dat aan?
Een filmplan schrijven is niet niks. Het is je droom een eigen productie te maken en je hebt meerdere goede ideeën, maar om zo'n idee concreet te maken. Een synopsis, regievisie, treatment... waar moet je beginnen? Je bent bang dat het al je tijd opslokt zonder resultaat.
Jarenlang heb ik rondgezeuld met projectplannen voor tv-programma's en documentaires. Steeds zonder resultaat. Ik heb zelfs een keer ergens gepitcht zonder begroting, gewoon omdat ik niet wist hoe ik dat voor elkaar moest krijgen...
Toch gaf ik niet op. In de afgelopen 6 jaar heb ik beetje bij beetje dé formule voor een succesvolle pitch achterhaalt. Jaarlijks maken we meerdere documentaires als producent bij mijn bedrijf Klop Media. Recent nog koos de NPO ons documentaireplan uit ruim 50 ingezonden plannen.
Per project halen we gemiddeld € 50.000 op bij fondsen en investeerders en steevast trekken we 500.000 kijkers of meer. Zonder pitch geen omroep, geen financiering en geen bereik. Laat me je helpen om jouw plan uit te werken en lanceer jouw droom!
Met een ijzersterk filmplan heb jij het vertrouwen om ein-de-lijk die sprong te wagen. Je kunt aankomen bij toonaangevende media, overtuigt financiers dat zij moeten investeren in jouw project en je hebt een manier bedacht waarop je een groot publiek bereikt.
In 4 dagen werk jij jouw succesvolle pitch uit. Je hebt je verhaal overtuigend uitgewerkt in een pitchplan, kunt jouw visie als maker op iedereen overbrengen en bent voorbereid op de presentatie die jou uiteindelijk die ene 'ja, we doen het' oplevert.
Natuurlijk kun je net als ik nog jaren uittrekken om er achter te komen hoe je tot dé pitch komt. Met de kans dat je over vijf of tien jaar nog steeds hetzelfde doet als je nu doet. Of jezelf verliest in al die ideeën waarvan er nooit één gaat komen.
In deze module leer je je verhaalidee uit te werken tot een pakkende pitch van één zin, een krachtige synopsis en een realistische planning. Na deze module weet je bij wie je gaat pitchen en hoe je plan eruit moet komen te zien.
Hoe ga jij als maker jouw idee aanpakken? Je denkt na over je motivatie voor het idee, geeft je film voor vanuit jouw eigen visie en maakt een moodboard of -tape waardoor je mensen enthousiasmeert.
Last but not least bereid je je pitch voor, schrijf je een aanbiedingsbrief aan omroepen en ga je kijken wie je nog meer bij je project betrekt. Verder leer je waar je filmplan nog meer aan moet voldoen voordat je het kunt opsturen naar media en financiers.
Een groot publiek bereiken met jouw mediaproductie, daar droom je toch van? In deze bonus leer ik je hoe je een marketingcampagne opzet en hoe je mediapartners betrekt bij je productie.
3 videolessen waar jij meteen jij meteen inspiratie uithaalt.
Inclusief downloads van een pitchplan template en een werkboek.
Ontdek hoe wij bij Klop Media onze beste projectplannen verkochten.
In 2017 begon ik als freelance presentator, nieuwslezer en vlogger bij onder meer RTL 4 en DPG Media. Een paar jaar terug zei ik mijn freelanceleven gedag en richtte ik mijn videoproductiebedrijf Klop Media op, waar ik als producent van campagnes en documentaires werkzaam ben.
Met Klop Media maak ik met een topteam van opkomende regisseurs, researchers, cameramensen en editors creatieve documentaires met een maatschappelijke focus voor opdrachtgevers zoals de NPO.
Jarenlang pitchte ik ideeën omdat ik zo graag presentator wilde worden, dat zag je af aan de plannen. Telkens werd ik afgewezen. Inmiddels heb ik geleerd dat alles draait om een goed authentiek, oorspronkelijk idee dat haalbaar, urgent, uniek, visueel en spannend verhaal.
Uit ruim 50 plannen koos de Omroep Zwart onlangs ons documentaireplan. In ons eerste jaar haalde we ruim 125.000 euro binnen aan de hand van goede verhalen en goede plannen van aanstormend talent. Ik vertel je graag mijn formule voor een succesvol productieplan!
"Julian heeft het allemaal: hij is vriendelijk, ambitieus, pragmatisch, een organisatorisch talent en hij heeft altijd z'n huiswerk gedaan. Denkt in mogelijkheden op alle niveaus van het project. Hij kan bovendien met alle soorten mensen werken; zijn kracht ligt erin voor iedereen de juiste condities te scheppen om het beste uit een verhaal te halen zonder verlies van individualiteit en authenticiteit.”
Neeltje Walgien, filmmaker
Maakte de documentaire 'Reborn Dolls'
(2021) voor VPRO/NPO 2
"Dankzij Julian heb ik een beter inzicht gekregen wie ik ben als journalist en waar ik naar toe wil in de toekomst. Door systematisch te werk te gaan en de prikkelende vragen te stellen, kwam ik in een heel ander denkproces terecht. Julian wees mij op verschillende mogelijkheden wat me motiveerde om aan de slag te gaan. Ik zie nu beter waar mijn verbeterpunten liggen en waarom die er zijn."
Maartje Cooijman, schrijver
Schreef het boek 'Als het licht verdwijnt' (2020)
De cursus is opgedeeld in 12 modulles. We raden je aan om elk week één module te volgen. De cursus duurt dus gemiddeld 3 maanden. Het kan zijn dat jouw tempo hoger of lager ligt, daar ben jij zelf de baas over. Je hebt een jaar toegang tot de cursus, dus je kunt je eigen tempo aanhouden. Per les ben je ongeveer 4 uur aan het werk.
Ik kan me voorstellen dat je thema's als marketing, distributie en financiering saai vind. Ik mag dan misschien een beetje een nerd zijn, maar ik weet heus hoe jij als maker in elkaar steekt. Toch is het enorm belangrijk om ook de zakelijke aspecten van film te leren kennen. Ik haal de entertainer in mij naar boven en doe er alles aan dat het niet stoffig wordt, beloof ik je!
Je hebt geen vooropleiding nodig. Het is handig als je werkervaring hebt als journalist of in de audiovisuele branche. Zo niet, krijg je alle inzichten bijgespijkerd.
Nee. Je ontvangt één Teamslink die je elke drie weken moet openen om deel te nemen aan de cursus. Verder ontvang je het handboek in de mail dat je er steeds bij kunt pakken. Kind kan de was doen.
Het is mogelijk om via Fonds BJP of Werktuig PPO een groot deel terug te krijgen. In maandelijkse termijnen betalen is ook mogelijk. Ik geef je de inzichten die nodig zijn om geld te verdienen met je project. Het kóst je geen geld, het levert je geld op!
De cursus geeft je de inzichten die je nodig hebt om financiering bij media, fondsen en gemeenten aan te vragen voor jouw project. Als het goed is verdien je dus de cursuskosten terug. Indien je niet tevreden bent met de cursus en ons daar binnen 14 dagen na aanschaf over mailt, krijg je je aankoopbedrag terug op je rekening.
Alle rechten voorbehouden | Julian Klop
Fotografie: © 2020 Studio Phylicia